Recensie ‘De ware worden, gelukkig met jezelf & gelukkig in de liefde’

Auteurs: Margo den Ouden en Rinke Verkerk

Aantal pagina’s: 254

Afbeeldingsresultaat voor de ware worden boek

Persoonlijk inkijkje in een vriendschap

Als je dit boek leest, is het alsof je er even twee vriendinnen bij hebt. Je voelt de schrijfsters zoeken naar woorden en je voelt de spanning bij gedeeltes waar ze extra kwetsbaar worden. Dit maakt het lezen soms bijna ongemakkelijk: Is het wel de bedoeling dat ik dit over hen lees? Maar juist door deze kwetsbaarheid komen Margot en Rinke heel dichtbij en kunnen ze je veel leren. Dit maakt het tot een makkelijk leesbaar boek, waar veel liefdevolle adviezen doorheen zijn verweven.

Vallen, opstaan en liefde leren

In het eerste gedeelte van dit boek lees je over hoe Margot en Rinke allebei met een foute man in een hotelkamer belanden. Daarna lees je over hoe ze allebei op hun eigen manier weer opstaan. Ze nemen je mee in hoe je met de liefde om kunt gaan, met als belangrijkste boodschap: Jij bent weergaloos! Dat maakt dat je het waard bent om geliefd te worden, maar ook dat je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Als laatste gaat het over liefde leren: een huwelijk is groots en meeslepend, maar vooral elke dag heel hard werken. In deze drie delen komen allerlei onderwerpen voorbij, zoals een goede man herkennen, seks, geld en kinderen.

De kracht van woorden

Één hoofdstuk in het boek vergeet ik niet snel meer, over de kracht van woorden. Wij vrouwen leren vanuit de media dat wij onze rechten moeten kennen, ons niet omver moeten laten lopen door (onze) mannen. Rinke schrijft daarover: “Ik heb daaruit de conclusie getrokken dat ik pas een krachtige vrouw ben als ik duidelijk tegen mijn man zeg waarin hij tekortschiet…. En dat ik hem een loser mag vinden als hij zich daardoor niet geaccepteerd voelt”. Ze vertelt hoe makkelijk het soms is om negatief tegen of over je man te praten. Maar ook dat ze er achter is gekomen welk effect dit heeft op haar man: ‘’Wat ik aandacht geef, groeit”. Ze neemt ons mee in hoe het ook kan: Positief praten over je man, zodat hij de ruimte krijgt om zichzelf te zijn en te gaan bloeien. Want ook dan groeit wat je aandacht geeft!

Ik kan dit boek alleen maar bij je aanraden. Of je nu al getrouwd bent of een relatie hebt of niet, dit boek is goed voor iedere vrouw. Je vindt er twee persoonlijke reizen vol humor en kwetsbaarheid, waaruit zij zelf al lessen voor jou hebben gehaald. Doe er je voordeel mee!

[Recensent: Gerdine Kleermaker]